Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1446e berichtje

15 juli 2019

Gisteren was ik in Mondo Verde. Daar betaal je verplicht in de entreeprijs voor all you can eat. Dit bestaat uit ongezonde snacks, witbrood en limonade. De rijen waren heel erg lang in de vele restaurants. Ook viel het me op dat die rijen er niet alleen waren rond lunchtijd, maar de hele dag. Ongezond eten en te veel eten wordt zo dus aangemoedigd. De poging van dierenparken van een paar jaar terug om gezonde voeding aan te bieden lijkt daarmee van de baan. Het publiek laat duidelijk zien dat ze dat niet willen tijdens een dagje uit.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


Heerlijk genieten tijdens de vakantie,

Ananas

maar dan zonder aan te komen.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 10 juli 2019

Ananas

Heerlijk genieten tijdens de vakantie,

maar dan zonder aan te komen.

Gaat u ook binnenkort op vakantie? En bent u speciaal voor die vakantie nog wat kilo's afgevallen? Dan zou het toch erg jammer zijn als die kilo's er na de vakantie weer aanzitten.

Maar lijnen tijdens de vakantie klinkt ook niet erg aantrekkelijk. Gelukkig is het heel goed mogelijk om te genieten zonder veel aan te komen. Hier volgen een aantal tips.

  • Ga niet de hele dag op het strand of aan het zwembad liggen maar kom ook af en toe in beweging en verbrand zo lekker wat calorieën. Trek bijvoorbeeld wat baantjes in het zwembad of ga op het strand voetballen of frisbeeën.

  • Drink voldoende water. In veel landen kunt u niet uit de kraan drinken. Neem dan voldoende flessen mee.

  • Neem geen frisdranken en sapjes. Die bevatten heel veel calorieën en maken vaak alleen maar dorstig. In het buitenland is lightfrisdrank vaak wat lastiger te verkrijgen.

  • Neemt u graag een ijsje als het warm is? Neem dan een waterijsje. Als u een vriezer heeft kunt u ze zelf maken met water en Lessini light.

  • All-in vakanties zijn de grootste uidaging voor uw gewicht. Kies voor een goed en gezond ontbijt zodat uw stofwisseling flink op gang komt en uw maag een tijdje gevuld is. Kies waar mogelijk voor volkoren- en halfvolle producten. Kies in de middag voor fruit en salades. Schep 's avonds niet teveel op en wacht een kwartiertje als uw bord leeg is voor u hem weer vult. Die tijd hebben uw hersenen nodig om het seintje door te geven dat u vol zit. Neem veel groentes en weinig patatjes. Kies voor rode sauzen. Neem ook eens vis, dat is gezonder en beter voor de lijn.

  • Neem niet een voor-, hoofd- én nagerecht maar laat bijvoorbeeld het voorgerecht weg of neem na het eten alleen een kop koffie.

  • Als u zelf voor de boodschappen moet zorgen kunt u voor gezonde producten kiezen die toch lekker zijn. Bijvoorbeeld makkelijke maaltijdsalades.

  • Alcohol is niet goed voor de lijn. Probeer het te beperken tot een glas per dag. Of compenseer door minder ongezonde tussendoortjes te nemen.

  • Gaat u het liefst iedere dag barbecueën tijdens de vakantie? Hier zijn wat tips.
    • Kies rode sauzen.
    • Neem geen stokbrood met kruidenboter.
    • Kies voor vis of kip.
    • Gril veel groenten en neem salades.

Ik wens u een fijne vakantie!



   Kiemgroenten. Lekker, licht verteerbaar en veelzijdig.
Kiemgroenten De tip van vorige week.

Tip van vorige week

Woensdag 3 juli 2019

Kiemgroenten

Kiemgroenten.

Lekker, licht verteerbaar en veelzijdig.

We kennen allemaal wel tuinkers. Lekker fris en pittig op een broodje kaas. Maar tuinkers is slechts één van de vele soorten kiemgroenten. Zoals u op de foto kunt zien bestaan ze in vele soorten en kleuren. En onze foto bevat ook lang niet alle soorten die er zijn. Maar wat zijn dan kiemgroenten en wat hebben we eraan?

Kiemgroenten zijn lekker, veelzijdig, eindeloos te combineren, caloriearm en vetvrij en supergezond! Als bonen, erwten of zaden gaan ontkiemen, ontstaat een klein plantje. Het is een steeltje met een paar blaadjes. Omdat het een nieuw plantje is zit het boordevol voedingsstoffen omdat het plantje nog moet groeien. Het kiemplantje bevat een hogere concentratie aan vitaminen en mineralen dan de zaden en het plantje dat uit eindelijk ontstaat.


De gezonde voordelen van kiemgroenten.
  • Kiemgroenten zijn een bron van vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen en vezels.
  • Ze verminderen de kans op allergieën.
  • Anti-oxidanten maken de vrije radicalen onschadelijk. Dat zijn stoffen die de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen. Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten.
  • Het immuunsysteem wordt versterkt.
  • Ze zijn licht verteerbaar.
  • De pittige soorten beschermen het lichaam tegen bacteriën en schimmels.
  • Door de hoge hoeveelheden voedingsstoffen kunt u kiemgroenten heel goed gebruiken om uw dagelijkse portie groenten aan te vullen om zo aan de 200 gram te komen.

Lekkere ideetjes met kiemgroenten.
  • Doe een grote pluk op een broodje kaas en/of tomaat.
  • Leg een plukje op elk bord als garnering.
  • Maak een salade er lekker fris mee.
  • De stevigere soorten zijn geschikt om door pasta's te doen of mee te bakken in roerbakschotels.
  • Heerlijk op een tosti.

Er bestaan teveel kiemgroenten om hier op te noemen. De bekendste zijn taugé, tuinkers en alfalfa.
Voor nog meer soorten kunt u eens op deze site kijken.

Het is verstandig kiemgroenten voor gebruik onder te dompelen in heet water of ze mee te koken. Dit om de aanwezige bacteriën te verwijderen. Kiemgroenten zijn een paar dagen houdbaar in de koelkast.

Het is heel eenvoudig om zelf thuis kiemgroenten te kweken. Neem bijvoorbeeld wat tuinkerszaadjes of salademix die gewoon te koop zijn in de supermarkt of tuincentrum. Strooi dit op vochtig keukenpapier op een platte schaal en houdt het keukenpapier vochtig. Binnen een dag of tien heeft u een schaal vol heerlijke kiemgroenten. Dit is ook erg leuk voor kinderen om zelf te doen.



   Groenten en fruit in alle kleuren. Varieer ermee!
Kleuren groente & fruit De tip van twee weken geleden.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 26 juni 2019

Kleuren groente & fruit

Groenten en fruit in alle kleuren.

Varieer ermee!

Groenten en fruit bestaan in vele kleuren. Door deze kleuren veel af te wisselen en te combineren profiteert u nog meer van de gezonde voedingsstoffen. Alle kleuren bevatten namelijk weer andere vitaminen, mineralen en andere antioxidanten. Zou u bijvoorbeeld altijd groene appels en groene groenten eten dan krijgt u bepaalde voedingsstoffen niet of nauwelijks binnen. Zo heeft elke kleur zijn eigen specifieke kenmerken. Kies dus dagelijks diverse kleuren groenten en fruit.


Hier volgen een aantal kleuren met hun goede eigenschappen en enkele voorbeelden van groenten en fruit die in die kleur verkrijgbaar zijn.

Paars
  • Voorbeelden
    kersen, blauwe bessen, pruimen, aubergines, vijgen, bramen, bosbessen, rode kool.
  • Eigenschappen
    Paars en rode groenten en fruit hebben een gunstige werking op de gezondheid en op de preventie van slepende ziekten.

Oranje
  • Voorbeelden
    wortelen, oranje paprika, zoete aardappelen, pompoen, sinaasappelen, mandarijnen, mango's.
  • Eigenschappen
    Oranje groenten en fruit bevatten zoveel vitaminen en mineralen dat ze vele goede eigenschappen hebben. Ze zijn een enorme oppepper voor de weerstand. Dat geldt voor de binnen- en buitenkant van het lichaam want de huid heeft er ook veel baat bij. Bètacaroteen zorgt voor de ogen.

Geel
  • Voorbeelden
    paprika, ananas, citroen, maïs, meloen, gele tomaten, gele courgettes.
  • Eigenschappen
    Gele groenten en fruit hebben dezelfde eigenschappen als oranje groenten en fruit. Verder is het goed om voor een examentijd veel gele groenten en fruit te eten. Dat houdt je scherp.

Rood
  • Voorbeelden
    tomaten, granaatappel, rode bessen , aardbeien, rode paprika, rabarber, bietjes.
  • Eigenschappen
    Rode groenten en fruit zijn rijk aan het antioxidant lycopeen. Dat vermindert huidveroudering. Rode groenten en fruit (en dan vooral granaatappel) zorgen voor een mooie huid en voorkomen cellulite.

Groen
  • Voorbeelden
    groene paprika, spruiten, courgette, groene bladgroenten, groene koolsoorten, komkommer, sla.
  • Eigenschappen
    Groene groenten bevatten luteïne. Het heeft de functie van antioxidant en beschermt de ogen. Ook bevatten groene groenten en fruit veel vezels. Vezels zorgen voor een snelle en langdurige verzadiging. Als u wilt afvallen is het dus een goede keuze om als tussendoortje groene groenten en fruit te knabbelen.

Wit
  • Voorbeelden
    asperges, champignons, witlof, bloemkool, witvlezig fruit van appels, peren en bananen, knoflook, uien, aardappelen, pastinaken.
  • Eigenschappen
    Bij veelvuldig gebruik van witte groenten en fruit wordt de kans op een beroerte verkleind.

Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.