Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1484e berichtje
24 augustus 2019

Wil jij dit weekend niet te lang in de keuken staan maar wel lekker en gezond eten? Kook dan vandaag al wat volkoren pasta of krieltjes. Bewaar ze in de koelkast en maak er voor het weekend een maaltijdsalade van met veel groenten en bijvoorbeeld garnalen of gekookte eieren. Ook handig als je nog op vakantie bent.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Afvallen met voeding uit de mediterranen.

Mediteraan

Dat is lekker en gezond.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 21 augustus 2019

Mediteraan

Afvallen met voeding uit de mediterranen.

Dat is lekker en gezond.

Iedereen die wel eens op vakantie is geweest naar een land aan de middellandse zee weet dat je daar heerlijk kunt eten. Maar deze voeding is niet alleen lekker maar ook heel gezond. Uit onderzoeken is gebleken dat het traditionele mediterrane dieet een positieve invloed heeft op het voorkomen van hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.


Ook verkleint het de kans op zwaarlijvigheid. Dit terwijl het mediterrane dieet niet vetarm is. Door de gevarieerdheid van het dieet en het hoge gehalte aan vezels kan het zwaarlijvigheid voorkomen mits er op de calorieën gelet wordt. De vele groenten en fruitsoorten zorgen voor een langere verzadiging. Door weinig suikers te eten blijft de bloedsuikerspiegel in balans.


In het mediterrane dieet wordt gebruik gemaakt van olijfolie als belangrijkste bron van vetten. Olijfolie is rijk aan anti-oxidanten die het lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen. Verder bevat het onverzadigde vetzuren. De meeste Nederlanders kiezen voor boter en harde bak- en braadproducten. Door olijfolie te gebruiken verlaagt u de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk, kanker en te hoog cholesterol.


De kenmerken van het traditionele mediterrane dieet.
  • Olijfolie is de belangrijkste bron van vetten.
  • Veelvuldig gebruik van groenten zowel gekookt als in salades. Vooral tomaten, paprika en courgette. Er wordt gekozen voor groenten van het seizoen. Per dag wordt per persoon mimimaal 300 gram groenten gegeten.
  • Als basis van de avondmaaltijd worden aardappelen, brood, deegwaren, rijst of peulvruchten gebruikt.
  • Als tussendoortje en als aankleding van de maaltijden wordt veel gewerkt met noten en zaden.
  • Nagerechten en tussendoortjes bestaan uit vers fruit.
  • Zoetigheid als suiker en honing wordt maar af en toe gebruikt.
  • Er wordt gekozen voor verse producten van het seizoen. Ook moeten de producten zo min mogelijk zijn bewerkt.
  • Vis en gevogelte worden matig gebruikt. Vlees wordt zelfs minder dan wekelijks gebruikt.
  • Zuivelproducten als kaas, melk en yoghurt worden wel dagelijks maar matig gebruikt.
  • Veelvuldig gebruik van uien, knoflook en kruiden.
  • Als er alcohol wordt genuttigd dan is het meestal rode wijn. En dan met mate en alleen bij de warme maaltijd.
  • Er wordt niet gerookt.

Het gaat hier om het traditionele mediterrane dieet. Zoals u misschien wel is opgevallen is dit niet hetzelfde als u in de meeste restaurants ziet in de toeristische plaatsen.



Tosti De tip van vorige week.
Zoekt u een makkelijke maaltijd voor het weekend? Neem dan eens een tosti.

Tip van vorige week

Woensdag 14 augustus 2019

Tosti

Zoekt u een makkelijke maaltijd voor het weekend?

Neem dan eens een tosti.

Helaas bevat de normale tosti van wit brood en ham en kaas veel vet en weinig van de dagelijkse benodigde voedingsstoffen. Gelukkig kan het ook een stuk gezonder en kunt u zo af en toe van een tosti genieten.

Vervang het witte brood door lekker donker brood met zaden en pitten of waldkorn. Dit wordt extra lekker na het roosteren. Voor een aparte zoete smaak kunt u ook eens sneetjes mueslibrood proberen. Gecombineerd met hartig beleg geeft dit een verassend lekkere smaak.

Als beleg kunt u eindeloos variëren met vleeswaren, kaassoorten, fruit en groenten. Ook zijn er geschikte variaties voor vegetariërs.

Hier volgen een paar voorbeelden van gezond en lekker tostibeleg:
  • Schijfjes appel, blokjes zachte geitenkaas, rucola slamix en een theelepel honing.
  • Een plakje kipfilet, plakjes peer en grof gemalen peper.
  • Plakjes tomaat, plakjes gekookt ei en een plakje 30 kaas.
  • Tonijn uit een blikje, blokjes zure appel en vers gemalen peper.
  • Reepjes paprika, plakjes komkommer en reepjes gerookte kipfilet.
  • Een plakje kipfilet, een lepeltje mosterd en rucola slamix.
  • Plakjes banaan.
  • Plakjes appel met kaneel (geen suiker maar eventueel zoetstofpoeder).

Om aan uw dagelijkse portie groente te komen kunt u er een frisse salade of rauwkost bij nemen.



Mais De tip van twee weken geleden.
Popcorn, een lekker en gezond tussendoortje.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 7 augustus 2019

Mais

Popcorn,

een lekker en gezond tussendoortje.

Heeft u trek in een tussendoortje, maar wilt u het gezond en verantwoord houden? Neem dan af en toe eens popcorn. Deze snack is namelijk gezond en lekker licht. Maar pas wel op met kant en klare popcorn want deze bevat veel suiker of zout. Popcorn met allerlei toegevoegde smaakjes bevat heel wat meer calorieën dan de naturel variant. Deze is wel wat lastiger te verkrijgen, maar is ook prima zelf te maken. Het enige dat u nodig heeft is een grote pan, een theelepel olie (hoeft niet) en maïskorrels (ook wel pofmaïs genoemd).

Zet de pan op laag vuur en blijf de pan schudden om aanbranden te voorkomen. Al snel gaan de korrels poffen. Hoort u twee à drie seconden stilte tussen de ploppen in? Dan is de popcorn klaar. Binnen een paar minuten heeft u dus heerlijke popcorn.
Hartige trek? Strooi er een kleine hoeveelheid zout, peper, paprikapoeder of kerriepoeder over.
Bij zoete trek kunt u er wat kaneel of gemberpoeder over strooien.

Popcorn bevat veel minder calorieën dan chips of zoutjes. En ook minder vet.
Popcorn bevat per 100 gram 365 kcal en 3,6 gram vet.
Chips bevat gemiddeld per 100 gram 540 kcal en 35 gram vet.
Een behoorlijk verschil dus. Daar komt bij dat u van popcorn veel sneller vol zit.
Een klein uitdeelzakje chips weegt gemiddeld 25 gram en bevat 135 kcal. Dat is een flinke hand vol.
Een portie popcorn van 25 gram bevat maar 91 kcal. Dit is een vierde van een grote zak.

Popcorn bevat niet alleen minder calorieën, het bevat ook nog gezonde voedingsstoffen. Namelijk vitamine b, ijzer, vezels en anti-oxidanten. De vezels geven een verzadigd gevoel en zorgen voor een goede darmwerking. Anti-oxidanten hebben ontstekingremmende werking. Ook bevat popcorn net als volkoren granen polyfenolen, deze beschermen tegen kanker en hartziekten.

Deze gezonde eigenschappen zitten natuurlijk ook in maïs en andere maïsproducten. Denk bijvoorbeeld aan maïs door de sla, een maïskolf op de barbecue, tortilla's of polenta. Polenta is een maïspap dat lijkt op couscous en dus bij de warme maaltijd past.

Zijn uw kinderen geen liefhebbers van groente? Probeer dan eens een maïskolf. De zoete smaak kunnen ze meestal wel waarderen en het afeten van de korrels van de kolf vinden ze leuk. Een maïskolf telt mee voor een halve portie groente. U kunt het bijvoorbeeld combineren met salade of worteltjes. De verse maïskolven kunt u in een pan water 15 tot 20 minuten koken. De voorgegaarde vacuüm verpakte kolven kunt u in heet water in 10 minuten opwarmen. Gezond, lekker en nog snel klaar ook.


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding en ondergewicht zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.