Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen
Klik hier voor onze maatregelen in verband met Covid-19.

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

2129e berichtje
29 juli 2021

Niet alleen met oud en nieuw maar ook na de zomervakantie hebben mensen vaak goede voornemens. Zoals ook thuis blijven lezen, fietsen of wandelen. Of meer rust nemen. Ook afvallen is zo'n goed voornemen. Omdat je misschien toch weer aangekomen bent deze vakantie. Of omdat je er op de foto's van deze vakantie toch weer voller uitziet dan op die van vorig jaar. Het is daarom in september altijd drukker in mijn praktijk. Maak dus op tijd een afspraak. Dan heb je volgend jaar prachtige foto's.


Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Slanke poffertjes

Poffertjes

lekker voor ieder moment.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 28 juli 2021

Poffertjes

Slanke poffertjes

lekker voor ieder moment.

Deze week is de tip van de week een recept. En wel een recept voor poffertjes. Maar niet zomaar poffertjes. Deze poffertjes zijn suikervrij, vetarm, makkelijk te maken en erg lekker! Ideaal dus tijdens de vakantie. Bovendien zijn ze te gebruiken op ieder moment van de dag. Als ontbijt, bij de lunch, met wat kwark als nagerecht of als tussendoortje. Zelfs bij het avondeten kan een hartige poffer gegeten worden. U bepaalt helemaal zelf hoe groot u ze maakt en welke smaak u toevoegt.

We beginnen met het basisrecept.
  • 150 gram zelfrijzend bakmeel
  • 150 ml karnemelk
  • 1 ei

Meng deze ingrediënten door elkaar en roer er dan naar keuze nog iets door. U kunt iets kiezen uit het volgende lijstje maar u kunt natuurlijk ook uw fantasie gebruiken.
  • Plakjes banaan, mango of ander zacht fruit.
  • Fruit uit een potje of de diepvries.
  • Krenten en/of rozijnen.
  • Fijngehakte nootjes.
  • Gedroogde cranberry's of stukjes ander gedroogd fruit.
  • Pitten en zaden (sesamzaadjes, zonnebloempitten, pijnboompitjes, pompoenpitjes enzovoort).
  • Blokjes fetakaas of andere kaassoorten.
  • Stukjes groenten zoals paprika, tomaat, ui, olijven.
  • Zalmsnippers.
  • Garnaaltjes.
  • Kruiden.

Let u er wel op dat de poffertjes met toevoegingen als kaas, spek, noten, en chocolade lang niet meer zo licht zijn als het basisrecept. U voegt zo heel wat calorieën toe.

Het bakken van de poffertjes gaat heel gemakkelijk in een koekenpan met een beetje olijfolie of andere plantaardige olie. U bepaalt zelf de maat van de poffertjes door grote of kleine hoopjes beslag in de pan te doen. Even om en om bakken op laag vuur en een paar minuten gaar laten worden. Houd er rekening mee dat de poffertjes nog iets uitzetten in de koekenpan. Doordat het een heel simpel recept is, is het ook leuk om met kinderen te maken. Ze zullen het zeker leuk en lekker vinden!



Bord en bestek De tip van vorige week.
Uit eten? Hier volgen een aantal tips.

Tip van vorige week

Woensdag 21 juli 2021

Bord en bestek

Uit eten?

Hier volgen een aantal tips.

Handige tips bij het uit eten gaan als u wel wilt genieten maar niet met schuldgevoel naar huis wilt gaan. Ook heel handig voor de vakantie!
  • Bij de Griek kunt u een salade nemen en gegrild vlees, kip of vis. Doet u hier geen sausjes op. Kies voor rijst in plaats van patat. Neem een lekkere fruitsalade toe of een kop koffie of thee. Neem geen mousaka, stoofpotten of gefrituurde producten als kalamaris (inktvis). Laat ook voorgerechten als feta, bladerdeeghapjes en salades op mayonaisebasis achterwege.
  • Ook bij de Italiaan kunt u gegrild vlees, kip of vis nemen zonder saus. Neem geen pizza (rond de 750 kcal!). Als u pasta neemt doet u er dan geen kaas over. Als nagerecht een fruitsalade of koffie of thee en geen ijs of tiramisu of andere calorierijke (Italiaanse) nagerechten.
  • Tapas zijn gevaarlijk voor de lijn. Omdat het kleine hapjes zijn en het niet in 1 keer op het bord komt heeft u weinig zicht op hoeveel u eet en is het vaak meer dan goed voor u is. Veel tapas zijn ook erg vet. Zoals de worstjes en plakjes chorizo. Ook bevatten de gerechtjes erg veel olijfolie.
  • Ook Chinees eten is niet aan te raden als u op de calorieën wilt letten. Gaat u toch kies dan voor tjaptjoi met kip en rijst. Of geroosterde eend of kip. Neem geen babi pangang, saté, gebakken banaan, loempia of hapjes in filodeeg. Laat het voor- en nagerecht het liefst achterwege. Of kies voor dim sum (gestoomde hapjes) vooraf en koffie of thee achteraf.
  • In een wokrestaurant moet u wel heel stevig in uw schoenen staan om niet in de verleiding te komen om te veel te eten. Gelukkig kunt u wel zelf kiezen wat u neemt. Kies voor de wok of gril en neem niets van het buffet. Doe lekker veel groentes op uw bord om te wokken met wat vlees en liefst vis. Neem daarna nog wat fruit, liefst vers of anders uit blik zonder sap of koffie of thee.
  • Japans is een vetarme voeding. Kies vooral voor sushi en sashimi met een salade. Pas wel op voor de restaurants die onbeperkt Japans aanbieden. Dan neemt u gauw teveel.
  • De snackbar heeft op een rauwkostsalade na geen gezonde keuze. Niet doen dus. Tenzij u een bruin broodje met kaas en rauwkost kunt krijgen.

Voor alle restaurants en andere eetgelegenheden kunt u in grote lijnen het volgende aanhouden:

  • Kies voor gegrilde producten.
  • Neem geen gefrituurde producten.
  • Liever geen sausjes, eventueel rode.
  • Liever rijst dan patat. Neem anders maar een paar patatjes of gebakken aardappeltjes, zonder mayonaise.
  • Kies magere vleessoorten. (Klanten van De Blije Weegschaal leren welke dit zijn.)
  • Neem hooguit 1 glas alcohol en verder water of light frisdrank.
  • Neem liever geen 3-gangen maar 1 of 2.
  • Eet rustig en neem pauzes. Het duurt even voordat het seintje van het volle gevoel doorkomt.
  • Neem als nagerecht vers fruit of koffie of thee.
  • Doe de dag ervoor en erna een balansdag.


Broodje gezond De tip van twee weken geleden.
Hoe gezond is een broodje gezond?

Tip van twee weken geleden

Woensdag 14 juli 2021

Broodje gezond

Hoe gezond

is een broodje gezond?

Het klinkt heel gezond maar is een broodje gezond ook echt gezond en is het goed als u wilt afvallen? Veel mensen denken dat ze altijd een broodje gezond kunnen eten omdat dat een verantwoorde keuze is. Helaas is dat niet altijd zo. Er wordt veel gewaarschuwd dat een broodje gezond veel vet en calorieën bevat. Hierdoor zijn er ook veel mensen die het broodje niet durven te nemen als ze willen afvallen of op de gezondheid willen letten.

Wie heeft er hier nu gelijk? Eigenlijk geen van beide! Het is maar net hoe het klaar gemaakt wordt.

Als u een broodje gezond kant-en-klaar koopt, bijvoorbeeld in een snackbar, dan zit er vaak bijna geen sla of rauwkost op maar wel veel saus en vette kaas. Dat heeft inderdaad niets met gezond te maken. De consumentenbond deed vorig jaar nog een test met 40 broodjes gezond, gekocht bij diverse bakkers en horecagelegenheden. Deze broodjes waren bijna altijd wit, bevatten veel te veel zout en vet.


Zelf een gezond broodje gezond maken is heel eenvoudig, snel en lekker. Neem als basis bruin brood dun belegd met halvarine. Dit kan zijn een waldkornbol, een stuk volkoren stokbrood, een meergranen pistolet of een ander vers of afbak bruin broodje.

Beleg dit met 1 plakje 20 of 30 kaas of geitenkaas en 1 plakje mager vleeswaren bijvoorbeeld kipfilet. In plaats van vleeswaren kunt u ook kiezen voor een handje garnalen. Eventueel een half gekookt ei in plakjes. Beleg het verder rijkelijk met een aantal van de volgende ingrediënten.

  • Alle sla soorten
  • Tomaat
  • Komkommer
  • Paprika
  • Augurk
  • Appel of peer
  • Walnoten
  • Koolsoorten
  • Allerlei rauwe groenten
  • Verse kruiden
  • Rauwe spinazieblaadjes
  • Radijs

Vegetariërs kunnen de vleeswaren weglaten en een heel gekookt ei nemen.
Ook lekker met geitenkaas!

Gaat u op vakantie? Maak dan ook eens zo'n lekker gezond en snel broodje gezond!

Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.