Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1739e berichtje
25 mei 2020

Heb jij hooikoorts? Op voedingsgebied zijn er een paar dingen die je kunt doen. Drink veel rooibosthee. Dat verzacht hooikoortsklachten. Neem dagelijks een lepel honing van een imker uit de buurt. Zo raak je gewend aan de pollen van de bloemen die bij jou in de buurt bloeien. En eet veel verse groenten en fruit. De flavonoïden daarin remmen histamine.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Het wordt een mooi Hemelvaartsweekend.

Barbecue

Dus we kunnen gaan barbecueën!

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 20 mei 2020

Barbecue

Het wordt een mooi Hemelvaartsweekend.

Dus we kunnen gaan barbecueën!

Dus de komende dagen gaan veel mensen barbecueën. Om het gezond en slank te houden zijn hier wat tips:
  • Bedenkt u dat het vooral om de gezelligheid en het mooie weer gaat en niet om het vele eten. Het wordt niet minder gezellig met minder en gezonder eten.

  • Maak een grote gezonde salade. Neem hier gelijk iets van als het vlees nog op de bbq ligt. Uw maag is dan al iets gevuld voor dat u aan het vlees begint.

  • Kies voor magere vleessoorten. Dus geen worstjes, hamburgers en speklappen maar kip zonder vel of vis. De vis is ook lekker in aluminiumfolie met ui en tomaat of olijven en wat verse kruiden.

  • Normaal neemt u bij de warme maaltijd 1 stuk vlees. Bij de barbecue worden het er vaak meer. Vul uw maag liever met sla en rauwkost.

  • Vul de barbecue eens met champignons, tomaten, paprika’s, uienringen, maïskolven of plakken aubergine of courgette.

  • Vul lange satéprikkers met allerlei soorten groentes in grote stukken. Doe er eventueel stukken vis of kipfilet tussen.

  • Kies voor rode sauzen als je perse een sausje wilt. Neem geen knoflooksaus of andere witte sauzen. Sauzen op mayonaisebasis bevatten 100kcal meer per lepel dan sauzen op tomatenbasis. Gebruik ook geen satésaus.

  • Neem geen stokbrood en kruidenboter. Dit is zeer calorierijk!

  • Vaak wordt er al meer gegeten dan normaal. Laat het nagerecht dan achterwege of neem alleen een verse fruitsalade of een kop koffie.

  • Drink er water of light frisdrank bij om de calorieën te beperken. Neem hooguit 1 glas alcohol.

  • Barbecue niet te vaak. Af en toe en hooguit 1 maal per week en houdt u dan aan de tips. Neem de dag ervoor en erna een balansdag.

  • Zorg voor goed gegaard vlees zonder aangebrande plekken.


Weegschaal De tip van vorige week.
De afvaldip, wie kent hem niet?

Tip van vorige week

Woensdag 13 mei 2020

Weegschaal

De afvaldip,

wie kent hem niet?

Iedereen die is afgevallen of die wel eens een poging heeft gedaan om af te vallen, kent ook de terugval en de moeilijke momenten. De eerste weken gaat het heel vlot. Het overtollige vocht wordt dan afgevoerd. Door het goede resultaat is men ook goed gemotiveerd om door te gaan en zo vliegen de kilo's eraf.
Na de derde of vierde week worden de vetreserves verbrand. En dat gaat minder snel. Het gewicht kan zelfs even stilstaan. Dat is heel normaal. Het is belangrijk dat u nu doorzet. Het afvallen komt dan vanzelf weer. Het voordeel van begeleid afvallen is dat u op dat moment niet zo snel stopt. Dit is vaak wel het geval bij mensen die het alleen doen.

Door gewichtsschommelingen en stagnatie van het afvallen gebeurt het dus vaak dat mensen afhaken. Daarom is het verstandig niet iedere dag te wegen. Weeg eenmaal per week, altijd op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip. Het liefst voor het ontbijt zonder kleding of in ieder geval altijd met dezelfde soort kleding. Als de weegschaal geen lager gewicht aangeeft kan het evengoed wel zo zijn dat u aan het vet verbranden bent. Dit ziet u goed aan de broekriem die een gaatje strakker moet of de broek die ruimer valt. Ook de omgeving valt het vaak op. U kunt behalve wekelijks wegen ook wekelijks de tailleomvang meten. Hieraan kunt u zien dat u goed bezig bent zelfs al vertelt de weegschaal iets anders.

Er zijn diverse redenen waardoor de kilo's er niet altijd even snel afvliegen. Hier volgen de meest voorkomende.
  • Vocht vasthouden. Dit is de meest voorkomende klacht bij afvallen. U kunt hier behoorlijk van aankomen. Dat is natuurlijk vervelend maar gelukkig is dit niet echt aankomen. Het is namelijk geen vet en verdwijnt weer op den duur. Zorg voor veel beweging en drink voldoende water en groene- of brandnetelthee.
  • Vertraagde stoelgang. Dit wordt veroorzaakt door de verandering van voeding waar de darmen even aan moeten wennen. Ook minder vetten kunnen hier de oorzaak van zijn. Ook hier is beweging noodzakelijk. Zorg ook voor voldoende vezels, vocht en goede vetten. Uiteraard zorgen volle darmen voor een negatief resultaat op de weegschaal.
  • Stoppen met roken. Dit vertraagt de stofwisseling. Het is daarom niet verstandig om gelijktijdig te stoppen met roken en te gaan lijnen.
  • Te weinig eten. Bijvoorbeeld met crashdiëten. Dit is de meest gemaakte fout bij lijnen. De stofwisseling vertraagt hierdoor.
  • Menstruatie en overgang. Rond de menstruatie kunt u vocht vasthouden. En vanaf de overgang gaat afvallen moeilijker omdat de stofwisseling trager wordt.

Afvallen kan alleen door minder calorieën te gaan nuttigen en tegelijkertijd meer calorieën te gaan verbruiken. Behalve gezonder en minder te gaan eten moet u dus ook meer gaan bewegen. Bijvoorkeur dagelijks minstens een half uur. Denk dan aan wandelen, fietsen, tuinieren. Het is belangrijk dat u niet buiten adem raakt maar nog net een gesprek kunt voeren. Op die manier verbrandt u vet. Het afvallen gaat zo veel sneller en vooral aan uw omvang gaat u dit merken.

Bedenk u dat de overtollige kilo's er niet in een paar weken aangekomen zijn. Ze zullen dus ook niet in een paar weken verdwijnen. Als u gezond en blijvend af wilt vallen zonder te jojoën moet u tussen de ½ en 1 kilo per week afvallen.

Eet u eens een dagje teveel of ongezond? Las dan de volgende dag een balansdag in.

Als het na het lezen van deze tips toch nog eens tegen zit, bedenk u dan dat als het niet volhoudt, u niet alleen niet afvalt maar waarschijnlijk zelfs alleen maar meer aankomt. Als u dan weer een paar jaar verder bent zitten er weer heel wat kilo's aan. En hoe ouder u wordt, hoe moeilijker het afvallen wordt.



Kleuren groente & fruit De tip van twee weken geleden.
Groenten en fruit in alle kleuren. Varieer ermee!

Tip van twee weken geleden

Woensdag 6 mei 2020

Kleuren groente & fruit

Groenten en fruit in alle kleuren.

Varieer ermee!

Groenten en fruit bestaan in vele kleuren. Door deze kleuren veel af te wisselen en te combineren profiteert u nog meer van de gezonde voedingsstoffen. Alle kleuren bevatten namelijk weer andere vitaminen, mineralen en andere antioxidanten. Zou u bijvoorbeeld altijd groene appels en groene groenten eten dan krijgt u bepaalde voedingsstoffen niet of nauwelijks binnen. Zo heeft elke kleur zijn eigen specifieke kenmerken. Kies dus dagelijks diverse kleuren groenten en fruit.


Hier volgen een aantal kleuren met hun goede eigenschappen en enkele voorbeelden van groenten en fruit die in die kleur verkrijgbaar zijn.

Paars
  • Voorbeelden
    kersen, blauwe bessen, pruimen, aubergines, vijgen, bramen, bosbessen, rode kool.
  • Eigenschappen
    Paars en rode groenten en fruit hebben een gunstige werking op de gezondheid en op de preventie van slepende ziekten.

Oranje
  • Voorbeelden
    wortelen, oranje paprika, zoete aardappelen, pompoen, sinaasappelen, mandarijnen, mango's.
  • Eigenschappen
    Oranje groenten en fruit bevatten zoveel vitaminen en mineralen dat ze vele goede eigenschappen hebben. Ze zijn een enorme oppepper voor de weerstand. Dat geldt voor de binnen- en buitenkant van het lichaam want de huid heeft er ook veel baat bij. Bètacaroteen zorgt voor de ogen.

Geel
  • Voorbeelden
    paprika, ananas, citroen, maïs, meloen, gele tomaten, gele courgettes.
  • Eigenschappen
    Gele groenten en fruit hebben dezelfde eigenschappen als oranje groenten en fruit. Verder is het goed om voor een examentijd veel gele groenten en fruit te eten. Dat houdt je scherp.

Rood
  • Voorbeelden
    tomaten, granaatappel, rode bessen , aardbeien, rode paprika, rabarber, bietjes.
  • Eigenschappen
    Rode groenten en fruit zijn rijk aan het antioxidant lycopeen. Dat vermindert huidveroudering. Rode groenten en fruit (en dan vooral granaatappel) zorgen voor een mooie huid en voorkomen cellulite.

Groen
  • Voorbeelden
    groene paprika, spruiten, courgette, groene bladgroenten, groene koolsoorten, komkommer, sla.
  • Eigenschappen
    Groene groenten bevatten luteïne. Het heeft de functie van antioxidant en beschermt de ogen. Ook bevatten groene groenten en fruit veel vezels. Vezels zorgen voor een snelle en langdurige verzadiging. Als u wilt afvallen is het dus een goede keuze om als tussendoortje groene groenten en fruit te knabbelen.

Wit
  • Voorbeelden
    asperges, champignons, witlof, bloemkool, witvlezig fruit van appels, peren en bananen, knoflook, uien, aardappelen, pastinaken.
  • Eigenschappen
    Bij veelvuldig gebruik van witte groenten en fruit wordt de kans op een beroerte verkleind.

Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.