Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

2359e berichtje
28 mei 2022

Ik adviseer altijd om volkorenbrood te eten. Maar in de supermarkt en bij de bakker geven ze vaak namen aan broden waaruit het helemaal niet duidelijk wordt met welk brood je te maken hebt. Daar komt gelukkig verandering in. Vanaf 1 juli 2022 gaat de het vernieuwde Warenwetbesluit Meel en brood in. Dat betekent dat iedere broodsoort aan gegeven wordt met wit, bruin of volkoren. Bij elk verkoopkanaal. En dat geeft gelijk meer duidelijkheid over meergranenbrood, speltbrood en desembrood. Bron brood.net

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Hoeveel calorieën mogen we?

Man - Vrouw



Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 25 mei 2022

Man - Vrouw

Hoeveel calorieën mogen we?

Mannen mogen per dag 2500 calorieën en vrouwen 2000. Vrouwen zeggen nu waarschijnlijk dat het heel oneerlijk is. Maar het heeft wel een reden.


Mannen hebben meer spierweefsel dan vrouwen. En vrouwen hebben meer vetweefsel. Zo heeft de natuur ons gebouwd. In spierweefsel vinden meer stofwisselingsprocessen plaats dan in vetweefsel. Hoe meer spierweefsel dus hoe meer stofwisselingsprocessen, hoe meer energieverbruik. Daarom is het ook verstandig om door middel van sport en goede voeding de vetmassa te laten verminderen.


Hoeveel calorieën mannen en vrouwen precies mogen hangt behalve het geslacht ook af van leeftijd, gewicht, dagelijkse activiteit, gezondheid, stress enzovoort.


Mensen met overgewicht hebben vaak langdurig te veel calorieën binnen gekregen in combinatie met te weinig beweging. Als deze mensen overgaan op 2000/2500 kcal en eten volgens de schijf van vijf gaan ze al afvallen.


Maar als het wat sneller moet gaan is het nodig om zich tijdelijk te houden aan 1300 kcal voor vrouwen en 1500 kcal voor mannen. Veel diëten geven nog minder aan maar dan komen er tekorten aan voedingsstoffen. Hierdoor verminderd de weerstand en wordt u sneller moe en geïrriteerd. Op lange duur loopt u ook risico op ziektes en kwalen. Het is dan ook niet lang vol te houden en uiteindelijk is de kans groot dat u gaat Jojoën..


Als u klant bent van De Blije Weegschaal worden de dagmenu's van 1300/1500 kcal daarom voor u gemaakt en leert u ze zelf verantwoord te maken. Ook leert u hoe vaak en wat u moet eten.



Narcis De tip van vorige week.
Heeft u ook al lentekriebels? Dit is de beste tijd om af te vallen!

Tip van vorige week

Woensdag 18 mei 2022

Narcis

Heeft u ook al lentekriebels?

Dit is de beste tijd om af te vallen!

Het is al heerlijk weer. En dat betekent lentekriebels. En die kriebels zijn heel goed voor de lijn! Het lekkere lenteweer zorgt namelijk voor nieuwe energie en betere eetgewoonten en motivatie om te gaan lijnen. Hoe dat werkt?

Met het mooie weer wordt er weer veel gefietst, gewandeld en gesport. Hierdoor krijgt u weer nieuwe energie waardoor het bewegen steeds beter en langer vol te houden is. En zo worden er heel wat calorieën verbrand.

Vaak eten we vanzelf al een stuk gezonder als het weer mooier wordt. We zijn klaar met de stamppotten, erwtensoep en warme chocomelk. Het is tijd voor frisse salades en veel fruit! Drink ook veel water en kruidenthee. Op die manier kunt u het lichaam lekker reinigen.

Ook de motivatie om te gaan afvallen wordt groter met het mooie weer. De lente geeft al voorpret voor de komende zomer. We krijgen weer zin in het strand en de vakantie. Dit werkt dan ook zeer motiverend om aan ons gewicht te gaan werken. Dan voelen we ons straks een stuk prettiger in onze zomerkleding en bikini. Dus begin er nu aan!


Het zonnetje nodigt uit om lekker naar buiten te gaan. En laat u dan niet verleiden tot een terrasje of de ligstoel in de achtertuin met een calorierijk drankje. Maar ga lekker bewegen in de buitenlucht! Maak de tuin zomerklaar. Tuinieren verbrandt enorm veel calorieën. Maar u kunt natuurlijk ook lekker gaan wandelen of fietsen. Hier volgt een lijstje met activiteiten die u met mooi weer kunt doen. Ook kunt u zien hoeveel calorieën u ermee verbrandt per half uur. Het aantal calorieën is wel afhankelijk van de intensiteit van de activiteit en van uw gewicht, maar u krijgt toch een beeld.
  • Auto wassen en stofzuigen.
  • De hond uitlaten.
  • Fietsen,15 km per uur.
  • Fietsen, 8,5 km per uur.
  • Frisbeeën.
  • Gras maaien, niet elektrisch.
  • Hardlopen.
  • Harken.
  • Huishoudelijk werk.
  • Joggen.
  • kanoën.
  • Nordic walking.
  • Paard rijden.
  • Skaten of skeeleren.
  • Touwtje springen.
  • Tuinieren.
  • Voetballen.
  • Wandelen.
  • Zwemmen.
  • 160
  • 170
  • 360
  • 150
  • 100
  • 200
  • 360
  • 150
  • 130
  • 250
  • 150
  • 275
  • 210
  • 260
  • 260
  • 175
  • 270
  • 180
  • 240

 

U kunt nog meer doen om voor de zomer nog wat overtollige kilo's kwijt te raken.
  • Doe een voorjaarsschoonmaak in uw huis. Hiermee verbrandt u flink wat calorieën. Begin met de koelkast en voorraadkast. Gooi of geef calorierijke producten weg. Wat u niet in huis heeft kunt u niet eten.
  • Vervolgens is de linnenkast aan de beurt. Doe alle winterse en slobberkleding naar zolder en hang alle leuke zomerkleding vooraan in uw kast. Zo kunt u de overtollige kilo's niet meer verbloemen. Pas ook weer even wat favoriete kledingstukken. Zit het allemaal een stuk krapper dan vorige zomer? Dan is dat de reden om direct iets aan uw gewicht te gaan doen!
  • Maak snel een afspraak met de gewichtsconsulent van de De Blije Weegschaal. Dan staat u er niet alleen voor.
  • Met de nieuwe energie die u door de lentekriebels krijgt kunt u weer een oude sport of actieve hobby oppakken of een nieuwe starten. Misschien kunt u ook wat buren, vrienden of collega's motiveren om mee te doen. Dan wordt het een stuk gezelliger. Maak wel groepjes van minimaal drie personen. Als u namelijk maar met één persoon gaat dan is de kans groot dat als die ander afzegt u ook niet gaat.
  • Neem de trap in plaats van de lift. De fiets in plaats van de auto. En een actieve zondag in plaats van een luierzondag.


Examens De tip van twee weken geleden.
De examens komen eraan. Schenk extra aandacht aan je voeding!

Tip van twee weken geleden

Woensdag 11 mei 2022

Examens

De examens komen eraan.

Schenk extra aandacht aan je voeding!

Mei is de maand van de examens. Het scheelt enorm als je deze periode gezond en fit ingaat. Dat geldt niet alleen voor de examens maar ook voor het leren voor die tijd. Voorkom vermoeidheid die wordt veroorzaakt door verkeerde voeding. Doe juist je voordeel met goede voeding. Hier volgen een aantal voedingsweetjes die je deze periode goed door kunnen helpen.


Sla nooit je ontbijt over. De hersenen kunnen zelf geen glucose opslaan en dat hebben ze juist zo hard nodig voor de concentratie. Heel belangrijk dus voor een examen of voor een dag leren. Kies bijvoorbeeld voor volkorenbrood of yoghurt met muesli en fruit.


Eet veel groente en fruit. Eet bijvoorbeeld als tussendoortje wat extra fruit of rauwkost. Je hebt nu voor de concentratie extra vitamines en mineralen nodig. Maar ook de weerstand moet hoog blijven want je hebt nu natuurlijk geen tijd voor een verkoudheid.


Bananen bevatten tryptofaan. Dit wordt in het lichaam omgezet in serotonine. Serotonine verbetert de gemoedstoestand en geeft een gelukkig gevoel. Bananen werken ook goed voor de concentratie. Daarom is het verstandig er één te eten voor een examen.


Kruidenhee kan heel rustgevend werken. Er zijn diverse rustgevende theeën in de handel. Sterrenmix, zoethout en kamille bijvoorbeeld.


Neem geen energiedrankjes. Doordat deze veel suiker bevatten geven ze direct energie. Helaas maakt het je vervolgens juist sloom. Dit komt door de pieken en dalen die het geeft in de bloedsuikerspiegel. Als je veel van deze drankjes drinkt kun je in de examenperiode ook behoorlijk aankomen.


Je kunt wel een kop koffie drinken vlak voor het examen of voor het leren. Dit bevat net als energiedrankjes ook cafeïne, dit geeft energie. Als je normaal nooit koffie drinkt kan je dat beter nu ook niet doen, het kan maagklachten veroorzaken.


Eet geen zware en vette maaltijden. Hierdoor word je trager en vermoeider. Dat geldt ook voor ongezonde vette en suikerrijke tussendoortjes. Kies voor volkorenproducten, groente en fruit. Eet veel onverzadigde vetten als vis.


Ben je aan het afvallen? Wees in de examenperiode niet te streng voor jezelf. Het kan extra stress veroorzaken. Als je de bovenstaande tips opvolgt val je toch al af. En volg wekelijks de tip van de week ook na de examens op en met mijn hulp zul je blijven afvallen.


De endorfine die aangemaakt wordt na het eten van chocolade is een geluksmaker. Uiteraard gaan studeren en het examen beter als je je lekker voelt. Neem er niet te veel van in verband met de pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. En het is natuurlijk ook niet goed voor de lijn.
Maar een beloning mag af en toe natuurlijk best. Kies bij voorkeur voor de pure variant. Een nog betere keuze is rauwe chocolade. Hier is geen suiker en vet aan toegevoegd. Neem bijvoorbeeld rauwe choconibs (cacaobonen tot kleine brokjes gemalen) om zo uit de hand te eten of bijvoorbeeld door de muesli.


Heel veel succes!


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.