Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

2455e berichtje
24 september 2022

Heb jij een hekel aan de draadjes aan een banaan? Officieel heten ze vaatbundelsystemen. Ze brengen de voedingsstoffen van de plant naar de vrucht. Hoe rijper een banaan hoe meer ze los komen van de schil en dus aan de banaan zitten. Eet hem dus niet te rijp. Dan zitten er minder calorieën in. Morgen vertel ik je hoe dat zit.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Het is weer herfst!

Herfst

De beste periode om af te vallen.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 21 september 2022

Herfst

Het is weer herfst!

De beste periode om af te vallen.

Het zal u niet ontgaan zijn, het is weer herfst. Het wordt steeds vroeger donker, de blaadjes beginnen te kleuren en de winkels liggen weer vol met pompoenen, bramen en ander herfst lekkers.


De herfst heeft vele voordelen als u wilt afvallen. Alle sportscholen en sportclubs zijn weer begonnen. Bijna iedereen is weer terug van vakantie dus als u in groepsverband sport kunt u weer beginnen. We zijn lekker uitgerust in de vakantie dus kunnen we er weer flink tegenaan.

Is het droog op uw vrije dag? Ga dan lekker wandelen of fietsen. Het is nu nog niet te koud en ook niet meer zo warm als in de zomer. Geen excuses meer dus. Het bos is nu erg mooi met al zijn kleuren en paddenstoelen dus ga er lekker op uit en adem de frisse geur diep in!


Zo kunt u snel nog wat afvallen en aan uw conditie werken voor de winter begint. U heeft dan een betere weerstand en u bent beter bestand tegen de najaarsdip. Dit krijgen veel mensen doordat het vroeger donker wordt en de mensen minder buiten komen in de winter. Geniet er dus van zolang het kan.


Geniet ook van de seizoensproducten van de herfst. Ze zitten boordevol vitamines en mineralen.
  • Andijvie
  • Appels
  • Bieten
  • Bleekselderij
  • Bramen
  • Broccoli
  • Courgette
  • Druiven
  • Knolselderij
  • Koolsoorten
  • Maïs
  • Paddenstoelen
  • Peren
  • Pompoenen
  • Pompoenpitten
  • Prei
  • Schorseneren
  • Spinazie (ook heerlijk rauw in een salade)
  • Tomaten
  • Uien
  • Venkel


Chocolade De tip van vorige week.
Goed nieuws en slecht nieuws over... Chocolade!

Tip van vorige week

Woensdag 14 september 2022

Chocolade

Goed nieuws en slecht nieuws over...

Chocolade!

Chocolade, wie houdt er niet van? Het slechte nieuws is dat chocolade vet is, meestal suiker bevat en dus niet goed is voor de lijn.
Gelukkig heeft het eten van chocolade ook zo zijn voordelen. Goed nieuws dus! Hier volgen wat plus en minpunten van chocolade.
  • Dankzij anti-oxidanten heeft chocolade een gunstig effect op de bloeddruk en de bloedvaten. Kies dan wel voor pure chocolade want melkchocolade bevat meer verzadigd vet en heeft het gunstige effect nauwelijks. Ook witte chocolade heeft dit effect niet. Er is slechts 10 gram pure chocolade nodig per dag om dit effect te behalen.
  • Deze zelfde hoeveelheid kan het slechte cholesterol iets verlagen.
  • Chocolade maakt endorfine vrij in het lichaam. Dit is goed tegen stress.
  • Trek in chocolade kan komen door een tekort van chroom en/of magnesium. Chocolade bevat hier redelijk veel van. Er zijn echter een heleboel gezonde producten die dit ook bevatten en die geen toegevoegde suikers en verzadigde vetten en cafeïne bevatten. Neem die dus liever. U vindt ze bijvoorbeeld in groente en fruit, noten en graanproducten.
  • Bij sommige mensen kan chocolade migraine, allergieën, puistjes, nierklachten en reumatische klachten veroorzaken.
  • Pas op met chocoladenoten en pindarotsjes. Deze bevatten naast de calorieën van de chocolade ook nog eens heel veel calorieën van de noten. Een handje noten of pinda's zonder chocolade bevat al ruim 100 calorieën!
  • Chocoladeproducten bevatten heel veel calorieën. Hier een paar voorbeelden.
    • Chocolade hazelnootpasta 530 kcal per 100 gram.
    • Chocopinda's 125 kcal per handje.
    • Melkchocolade hagelslag 95 kcal per boterham.
    • Beker chocolademelk halfvol 105 kcal.
    • Chocolade rijstwafel 80 kcal (zonder chocolade 25 kcal.).
    • 1 Chocotoff 45 kcal.
    • 1 Mars 205 kcal.
    • 1 Mars mini 85 kcal.
    • Chocoladereep melk met noten 570 kcal per 100 gram.
    • Chocoladereep puur 505 kcal per 100 gram.
    • Suikervrije reep puur 405 kcal per 100 gram.
    • Suikervrije reep melk 470 kcal per 100 gram.
Een normale chocoladereep weegt ongeveer 75 gram.

Carob is een product gemaakt van johannesbroodpitten. Dit is een chocolade vervanger waar allerlei producten mee te maken zijn. De geur en smaak lijken op cacao maar het bevat geen cafeïne en weinig vet. U ziet het u mag dus best zo nu en dan wat chocolade (tenzij er sprake is van een allergie). Maar geniet met mate!



Mediteraan De tip van twee weken geleden.
Afvallen met voeding uit de mediterranen. Dat is lekker en gezond.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 7 september 2022

Mediteraan

Afvallen met voeding uit de mediterranen.

Dat is lekker en gezond.

Iedereen die wel eens op vakantie is geweest naar een land aan de middellandse zee weet dat je daar heerlijk kunt eten. Maar deze voeding is niet alleen lekker maar ook heel gezond. Uit onderzoeken is gebleken dat het traditionele mediterrane dieet een positieve invloed heeft op het voorkomen van hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.


Ook verkleint het de kans op zwaarlijvigheid. Dit terwijl het mediterrane dieet niet vetarm is. Door de gevarieerdheid van het dieet en het hoge gehalte aan vezels kan het zwaarlijvigheid voorkomen mits er op de calorieën gelet wordt. De vele groenten en fruitsoorten zorgen voor een langere verzadiging. Door weinig suikers te eten blijft de bloedsuikerspiegel in balans.


In het mediterrane dieet wordt gebruik gemaakt van olijfolie als belangrijkste bron van vetten. Olijfolie is rijk aan anti-oxidanten die het lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen. Verder bevat het onverzadigde vetzuren. De meeste Nederlanders kiezen voor boter en harde bak- en braadproducten. Door olijfolie te gebruiken verlaagt u de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk, kanker en te hoog cholesterol.


De kenmerken van het traditionele mediterrane dieet.
  • Olijfolie is de belangrijkste bron van vetten.
  • Veelvuldig gebruik van groenten zowel gekookt als in salades. Vooral tomaten, paprika en courgette. Er wordt gekozen voor groenten van het seizoen. Per dag wordt per persoon mimimaal 300 gram groenten gegeten.
  • Als basis van de avondmaaltijd worden aardappelen, brood, deegwaren, rijst of peulvruchten gebruikt.
  • Als tussendoortje en als aankleding van de maaltijden wordt veel gewerkt met noten en zaden.
  • Nagerechten en tussendoortjes bestaan uit vers fruit.
  • Zoetigheid als suiker en honing wordt maar af en toe gebruikt.
  • Er wordt gekozen voor verse producten van het seizoen. Ook moeten de producten zo min mogelijk zijn bewerkt.
  • Vis en gevogelte worden matig gebruikt. Vlees wordt zelfs minder dan wekelijks gebruikt.
  • Zuivelproducten als kaas, melk en yoghurt worden wel dagelijks maar matig gebruikt.
  • Veelvuldig gebruik van uien, knoflook en kruiden.
  • Als er alcohol wordt genuttigd dan is het meestal rode wijn. En dan met mate en alleen bij de warme maaltijd.
  • Er wordt niet gerookt.

Het gaat hier om het traditionele mediterrane dieet. Zoals u misschien wel is opgevallen is dit niet hetzelfde als u in de meeste restaurants ziet in de toeristische plaatsen.


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.