Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen


Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

2557e berichtje
3 februari 2023

In februari is er niet zoveel seizoensfruit als in de zomer. Maar toch is er genoeg om van te genieten. Er zijn bananen, ananas, citroenen, grapefruits, mandarijnen, sinaasappelen en stoofperen.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Kiemgroenten.

Kiemgroenten

Lekker, licht verteerbaar en veelzijdig.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 1 februari 2023

Kiemgroenten

Kiemgroenten.

Lekker, licht verteerbaar en veelzijdig.

We kennen allemaal wel tuinkers. Lekker fris en pittig op een broodje kaas. Maar tuinkers is slechts één van de vele soorten kiemgroenten. Zoals u op de foto kunt zien bestaan ze in vele soorten en kleuren. En onze foto bevat ook lang niet alle soorten die er zijn. Maar wat zijn dan kiemgroenten en wat hebben we eraan?

Kiemgroenten zijn lekker, veelzijdig, eindeloos te combineren, caloriearm en vetvrij en supergezond! Als bonen, erwten of zaden gaan ontkiemen, ontstaat een klein plantje. Het is een steeltje met een paar blaadjes. Omdat het een nieuw plantje is zit het boordevol voedingsstoffen omdat het plantje nog moet groeien. Het kiemplantje bevat een hogere concentratie aan vitaminen en mineralen dan de zaden en het plantje dat uit eindelijk ontstaat.


De gezonde voordelen van kiemgroenten.
  • Kiemgroenten zijn een bron van vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen en vezels.
  • Ze verminderen de kans op allergieën.
  • Anti-oxidanten maken de vrije radicalen onschadelijk. Dat zijn stoffen die de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen. Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten.
  • Het immuunsysteem wordt versterkt.
  • Ze zijn licht verteerbaar.
  • De pittige soorten beschermen het lichaam tegen bacteriën en schimmels.
  • Door de hoge hoeveelheden voedingsstoffen kunt u kiemgroenten heel goed gebruiken om uw dagelijkse portie groenten aan te vullen om zo aan de 200 gram te komen.

Lekkere ideetjes met kiemgroenten.
  • Doe een grote pluk op een broodje kaas en/of tomaat.
  • Leg een plukje op elk bord als garnering.
  • Maak een salade er lekker fris mee.
  • De stevigere soorten zijn geschikt om door pasta's te doen of mee te bakken in roerbakschotels.
  • Heerlijk op een tosti.

Er bestaan teveel kiemgroenten om hier op te noemen. De bekendste zijn taugé, tuinkers en alfalfa.
Voor nog meer soorten kunt u eens op deze site kijken.

Het is verstandig kiemgroenten voor gebruik onder te dompelen in heet water of ze mee te koken. Dit om de aanwezige bacteriën te verwijderen. Kiemgroenten zijn een paar dagen houdbaar in de koelkast.

Het is heel eenvoudig om zelf thuis kiemgroenten te kweken. Neem bijvoorbeeld wat tuinkerszaadjes of salademix die gewoon te koop zijn in de supermarkt of tuincentrum. Strooi dit op vochtig keukenpapier op een platte schaal en houdt het keukenpapier vochtig. Binnen een dag of tien heeft u een schaal vol heerlijke kiemgroenten. Dit is ook erg leuk voor kinderen om zelf te doen.



Boodschappen De tip van vorige week.
Gezond eten is niet altijd duurder.

Tip van vorige week

Woensdag 25 januari 2023

Boodschappen

Gezond eten

is niet altijd duurder.

Het is een veel gebruikt excuus om niet te hoeven lijnen, een te laag budget. Er wordt vaak gedacht dat gezonde voeding duurder is maar dat hoeft helemaal niet. Als u een uitgebreide kennis heeft van wat gezonde en ongezonde voedingsmiddelen zijn is het niet moeilijk. Verder kunt u rekening houden met de volgende punten.


Tegenwoordig kunnen we bijna alles het hele jaar door kopen. Maar groenten en fruit van het seizoen zijn goedkoper. Dus eet bijvoorbeeld in de winter geen aardbeien maar appels.
Groenten van de winter zijn
  • Boerenkool
  • Champignons
  • Groene kool
  • Pompoen
  • Postelein
  • Prei
  • Rode bietjes
  • Rode kool
  • Schorseneren
  • Spruitjes
  • Venkel
  • Witlof
  • Witte kool
  • Wortelen

Fruit van de winter
  • Appelen
  • Bananen
  • Citroenen
  • Mandarijnen
  • Peren
  • Sinaasappelen

Magere vleessoorten en vleeswaren (rosbief, biefstuk, varkenshaas enzovoort.) zijn helaas meestal wel duurder dan de vettere(gehakt, worst, speklapjes enzovoort). Houdt daarom de aanbiedingen goed in de gaten en vries het in. Kies ook eens voor vleesvervangers. Deze zijn heel betaalbaar en ook gezond om eens of meerdere keren per week hiermee uw vlees te vervangen. Ook kip is als broodbeleg of bij de warme maaltijd een magere keuze en redelijk betaalbaar. Neem de vette soorten hooguit twee keer per week en maak de rest van de maaltijd zo mager mogelijk. Dus geen saus of vette jus of kaas over het eten. Om spek te bakken heeft u geen bak en braad product nodig.

Vis is niet altijd goedkoop. In tegenstelling tot vlees is het in het geval van vis voor de gezondheid het beste om de vette soorten te kiezen. Gelukkig zijn dit ook de wat goedkopere soorten. Makreel bijvoorbeeld is een heel betaalbare vis. U kunt er eindeloos mee variëren. De makreel is heerlijk in een salade, op brood of op een toastje.

Neem bij de avondmaaltijd minstens twee ons groenten en liefst meer. Zo kunt u wat minder vlees eten. Uw maaltijd wordt niet alleen goedkoper maar ook gezonder. Ook vleeswaren op brood kunt u eens vervanger door of aanvullen met rauwe groenten. 100 tot 125 gram vlees per dag is voldoende voor de nodige voedingsstoffen.


Gezonde voeding is niet alleen gezonder maar ook veel goedkoper dan allerlei maaltijdvervangers. Daar wordt wel veel geld aan uit gegeven. Verder is gezonde voeding natuurlijk veel lekkerder, makkelijker en uw leven lang vol te houden.

Lightproducten zijn niet altijd goedkoop. Dat is op zich niet zo'n probleem. Zoals u in vorige tips al heeft kunnen lezen zijn lightproducten niet altijd een betere keuze voor de lijn en voor de gezondheid. Etiketten lezen is hierbij heel belangrijk.

Hoe minder producten bewerkt zijn hoe gezonder en goedkoper ze zijn. Dus ga voor vers!


Crosstrainer De tip van twee weken geleden.
Sporten? Een goed idee! Hier een aantal tips om het vol te houden!

Tip van twee weken geleden

Woensdag 18 januari 2023

Crosstrainer

Sporten? Een goed idee!

Hier een aantal tips om het vol te houden!

Veel mensen nemen zich voor om te gaan sporten om af te vallen of gewoon om gezond te leven. Natuurlijk is dit een heel goed idee. Maar helaas wordt dit voornemen vaak niet of slechts voor korte duur uitgevoerd.

Hier volgen een aantal tips om het sporten tot een succes te maken:
  • Bouw het sporten op. Vaak gaan mensen die nooit sporten gelijk heel intensief sporten. Het lichaam krijgt zo geen kans om te wennen. Dit kan lichamelijke klachten tot gevolg hebben waardoor het sporten misschien zelfs gestaakt moet worden.
  • Ga ook niet gelijk 4 of 5 keer in de week sporten. Het gaat dan gauw vervelen. Bouw het liever op. Het gevaar is anders dat als u een keer geen zin heeft u misschien helemaal afhaakt. Afbouwen lukt dan vaak niet. Begin met 1 of 2 keer in de week en bouw het eventueel verder op.
  • Zoek iemand om mee te gaan sporten. Het is niet alleen gezelliger maar zo is de kans op spijbelen minder groot. U wilt zich dan niet laten kennen tegenover de ander.
  • Gaat de ander toch een keer niet? Dat is geen reden om zelf ook niet te gaan toch?
  • Zoek iets dat u leuk vindt. Alleen dan is het lang vol te houden.
  • Sporten hoeft niet per se in de sportschool maar kan ook thuis of buiten. Denk aan fietsen, wandelen, hardlopen, touwtje springen, dansen, uit uw dak gaan met de Wii, enzovoort.
  • Drink voldoende water.
  • Eet voor het sporten een lichte maaltijd en laat dit enige tijd zakken.

Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.