Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

1650e berichtje
22 februari 2020

De nationale week zonder vlees komt er weer aan. Je kunt je aanmelden. Je krijgt dan veel tips en recepten die ook handig zijn als je niet helemaal zonder vlees wilt maar af en toe.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
Het is winter.

Erwtensoep

Tijd voor een lekkere kom hete snert.

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 19 februari 2020

Erwtensoep

Het is winter.

Tijd voor een lekkere kom hete snert.

Het is geen hele strenge winter. Maar toch eten we weer volop stamppot en erwtensoep. En ook warme chocolademelk is erg lekker als het buiten koud is.
Helaas komen veel mensen aan in de winter door deze lekkernijen. Toch is het niet nodig om al deze lekkere wintergerechten te laten staan als u op de lijn wilt letten. Ook hier geldt, neem ze af en toe en niet dagelijks. Ook zijn er vaak diverse variaties waaruit u de gezondste kunt kiezen.


Erwtensoep heeft voor de gezondheid en voor uw gewicht voor- en nadelen. Laten we beginnen met de voordelen. Erwtensoep vult heel goed waardoor er niet heel veel van nodig is om verzadigd te raken en een tijd te blijven. Verder zit het vol met groenten. Dit zijn ook nog eens groenten van het seizoen. Erwtensoep volgens grootmoeders recept bevat de volgende groenten.
  • Spliterwten
  • Knolselderij
  • Aardappel
  • Uien
  • Wortel
  • Prei
  • Selderie

Tot zover alleen maar voordelen dus. Helaas bevat erwtensoep ook heel veel calorieën en vet. Dit wordt veroorzaakt door het vlees, spek en worst. Een kom erwtensoep uit blik bevat gemiddeld 225 kcal. Zelfgemaakte erwtensoep bevat met vlees, spek en rookworst ongeveer 450 kcal per kom.


Als u zelf erwtensoep maakt kunt u natuurlijk wat minder of zelfs geen rookworst en spek gebruiken. Ik laat u zien hoeveel calorieën u daarmee kunt besparen. Rookworsten zijn er in diverse formaten. Maar ze wegen al gauw tussen de 250 en 300 gram of meer per stuk. We gaan hier uit van 100 gram.
  • Hema rookworst 320 kcal en 30 gram vet.
  • Magere rookworst van Unox 250 kcal en 19 gram vet.
  • Gelderse rookworst van Unox 320 kcal en 30 gram vet.
  • Ambachtelijke rookworst van Unox 320 kcal en 31 gram vet.
  • Kiprookworst van Unox 260 kcal en 20 gram vet.
  • Vegetarische rookworst van Vivera 287 kcal en 23 gram vet.
  • Gerookte spekblokjes 280 kcal en 24 gram vet.

Probeer ook eens het vlees te vervangen door kip. Kook de hele kip mee en doe daarna het kippenvlees erdoor.
Of vervang de spekblokjes door blokjes gerookte kip. De gerookte kip hoeft alleen maar verwarmt te worden want die is al gaar.



Havermout De tip van vorige week.
Havermout, een gezond en lekker ontbijt.

Tip van vorige week

Woensdag 12 februari 2020

Havermout

Havermout,

een gezond en lekker ontbijt.

Ik heb al eerder verteld dat een ontbijt onmisbaar is. Het brengt de stofwisseling op gang, wat heel belangrijk is als u wilt afvallen. Verder zorgt het voor brandstof en voedingsstoffen dat het lichaam nodig heeft gedurende de dag. Havermout is een gezond ontbijt. Uit recent onderzoek is gebleken dat het op lange termijn zorgt voor een lang en gezond leven.


Onderzoek
Amerikaanse onderzoekers hebben veertien jaar lang meer dan 100.000 mensen gevolgd. Ze hebben geconcludeerd dat volle granen zoals havermout, quinoa en bruine rijst bijdragen aan een gezond en lang leven. Uit het onderzoek is gebleken dat het eten van dagelijks 28 gram volle granen de kans op hartfalen verlaagt met 9 procent en de sterftekans met 5 procent. Het is het eerste onderzoek dat het gunstige effect aantoont bij gebruik op lange termijn.



Voordelen
  • Verlaagt het cholesterolgehalte.
  • Geeft langdurig een verzadigd gevoel.
  • Het is caloriearm. Zolang er niets aan toegevoegd wordt.
  • Het is glutenvrij. Kijk wel altijd even op de verpakking of het geschikt is bij een glutenvrij dieet.
  • Vol met anti-oxidanten.
  • Het verlaagt de bloedsuikerspiegel.
  • Het bevat veel vezels, veel eiwit en weinig vet. Heel goed dus als u wilt afvallen.


Er zijn drie soorten havermout te koop.
  • Langkokende havermout, dit zijn hele haverkorrels met een kooktijd van 15 minuten.
  • Snelkokende havermout, dit zijn gebroken haverkorrels met een kooktijd van 5 minuten.
  • Instant havermout, gebroken en voorgekookte haverkorrels.


Makkelijk
De instant havermout is erg makkelijk en snel als u 's morgens niet te veel tijd heeft. Met de portiezakjes kan het niet mislukken. Helaas zitten er vaak wel toegevoegde smaakmakers, suiker en zout in. Ook is het zo dat hoe minder een voedingsmiddel is bewerkt hoe gezonder het is. Daarom heeft de langkokende havermout de voorkeur.


Variëren
U kunt de havermout zo eten maar u kunt er ook eindeloos mee variëren. Denk bijvoorbeeld aan plakjes banaan, kiwi, aardbei of ander fruit. Maar ook aan noten, allerlei zaden, rozijnen, gojibesjes, cranberry's en noem maar op. Zo voegt u niet alleen extra smaak maar ook extra vitaminen en mineralen toe.
U kunt er ook een beetje honing door roeren om het wat zoeter te maken. Of een snufje kaneel.
Op internet zijn behalve pap ook heel veel andere recepten te vinden met havermout zoals allerlei koekjes. Kies dan voor de recepten zonder suiker.



Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl De tip van twee weken geleden.
Variatie! Lees hier waarom dat zo belangrijk is.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 5 februari 2020

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Variatie!

Lees hier waarom dat zo belangrijk is.

Variëren is één van de belangrijkste dingen als het gaat om gezonde voeding. En dat is om verschillende redenen. We hebben heel veel verschillende voedingsstoffen nodig zoals vitamines en mineralen. Het is bijna onmogelijk om dagelijks alle voedingsstoffen binnen te krijgen via de voeding.
Door te variëren in de voeding en dus dagelijks andere voedingsmiddelen te eten komen er veel meer verschillende voedingsmiddelen in het lichaam. Fruit bijvoorbeeld bevat niet allemaal dezelfde vitamines en mineralen en ook niet in de zelfde hoeveelheid. Zo bevat citrusfruit heel veel vitamine C en een banaan veel magnesium en kalium. Ook bij groenten is dat het geval.
Het werkt het beste als u varieert in de verschillende kleuren groenten en fruit. Kies bijvoorbeeld de ene keer voor rood fruit en dan weer eens voor citrusfruit. En de ene dag voor bladgroenten, dan weer voor koolsoorten en dan weer eens voor bonen.


Er zijn ook veel schadelijke stoffen en juist gezonde stoffen die nog niet ontdekt zijn. Door veel met voedsel te variëren krijg je die goede voedingsstoffen dan toch zo nu en dan binnen. En door niet dagelijks hetzelfde te eten stapelen de onontdekte en wel ontdekte schadelijke stoffen zich niet op in het lichaam.


Variatie is ook van belang om ervoor te zorgen dat een dieet niet saai wordt. Als u een streng dieet volgt met dagelijks crackers en rauwkost dan houdt u dat waarschijnlijk niet lang vol door de verveling. U vervalt dan snel in uw oude eetpatroon. En zoals u net heeft kunnen lezen is een eentonig dieet ook niet erg gezond. Bij De Blije Weegschaal werken we met de schijf van vijf. Hiermee kunt u dagelijks heerlijk variëren met lekkere en gezonde voeding. Want hoe meer variatie hoe beter!


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.