Menu overgewicht | afvallen
ondergewicht | aankomen

Tip van de week

Dagelijks berichtje van de gewichtsconsulent.

2197e berichtje
25 oktober 2021

Zink stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen. En die verdedigen je tegen bacteriën en virussen. Heel belangrijk dus in tijden van Corona. Bronnen zijn noten, bonen, linzen en pompoenpitten.

Je gewichtsconsulente,
Thérèse

Tip van de week


 
De herfstvakantie

Herfstvakantie

en toch niet aankomen?
Dat kan!

Lees verder...

Tip van de week van uw gewichtsconsulent

Woensdag 20 oktober 2021

Herfstvakantie

De herfstvakantie

en toch niet aankomen?
Dat kan!

Voor sommige is het al herfstvakantie, voor de andere bijna. Als je vrij bent kan dat lastig zijn om op gewicht te blijven omdat je uit je ritme bent en misschien leuke dingen gaat doen. Ik zal je wat tips geven om het makkelijker te maken.


Blijf je thuis?
Dan bepaal je zelf wat je eet. Heb je weinig tijd of zin? Maak dan een makkelijke soep. Maak het gelijk voor een paar dagen. Soep is ook lekker warm als je bijvoorbeeld een lange boswandeling hebt gemaakt. Roerbak wat blokjes kipfilet met een zak wokgroenten en verse knoflook, gember en kruiden. Doe er bouillon bij en laat het even doorkoken. Snel, erg lekker en heel gezond. Doe er een geroosterde snee volkorenbrood met kaas bij.


Er zijn er heel veel activiteiten die leuk zijn voor kinderen en volwassenen. Hiermee verbrand je flink wat calorieën. Zo kun je bijvoorbeeld wandelen, fietsen, vliegeren en bloembollen planten.
Laat je fantasie zijn gang gaan. Het weer zit mee dus daar zal het niet aan liggen.

En wat het eten betreft, dat kan ook gezond en lekker. Kinderen vinden het vaak ook leuk om te koken. Bijvoorbeeld met pompoen. Die zijn er nu volop. Maak er bijvoorbeeld een heerlijke soep of stoofpot van. Laat de kinderen een grote pompoen uithollen die je dan als schaal gebruikt voor je gerecht.



Herfst De tip van vorige week.
Het is weer herfst! De beste periode om af te vallen.

Tip van vorige week

Woensdag 13 oktober 2021

Herfst

Het is weer herfst!

De beste periode om af te vallen.

Het zal u niet ontgaan zijn, het is weer herfst. Het wordt steeds vroeger donker, de blaadjes beginnen te kleuren en de winkels liggen weer vol met pompoenen, bramen en ander herfst lekkers.


De herfst heeft vele voordelen als u wilt afvallen. Alle sportscholen en sportclubs zijn weer begonnen. Bijna iedereen is weer terug van vakantie dus als u in groepsverband sport kunt u weer beginnen. We zijn lekker uitgerust in de vakantie dus kunnen we er weer flink tegenaan.

Is het droog op uw vrije dag? Ga dan lekker wandelen of fietsen. Het is nu nog niet te koud en ook niet meer zo warm als in de zomer. Geen excuses meer dus. Het bos is nu erg mooi met al zijn kleuren en paddenstoelen dus ga er lekker op uit en adem de frisse geur diep in!


Zo kunt u snel nog wat afvallen en aan uw conditie werken voor de winter begint. U heeft dan een betere weerstand en u bent beter bestand tegen de najaarsdip. Dit krijgen veel mensen doordat het vroeger donker wordt en de mensen minder buiten komen in de winter. Geniet er dus van zolang het kan.


Geniet ook van de seizoensproducten van de herfst. Ze zitten boordevol vitamines en mineralen.
  • Andijvie
  • Appels
  • Bieten
  • Bleekselderij
  • Bramen
  • Broccoli
  • Courgette
  • Druiven
  • Knolselderij
  • Koolsoorten
  • Maïs
  • Paddenstoelen
  • Peren
  • Pompoenen
  • Pompoenpitten
  • Prei
  • Schorseneren
  • Spinazie (ook heerlijk rauw in een salade)
  • Tomaten
  • Uien
  • Venkel


Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl De tip van twee weken geleden.
Variatie! Lees hier waarom dat zo belangrijk is.

Tip van twee weken geleden

Woensdag 6 oktober 2021

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Variatie!

Lees hier waarom dat zo belangrijk is.

Variëren is één van de belangrijkste dingen als het gaat om gezonde voeding. En dat is om verschillende redenen. We hebben heel veel verschillende voedingsstoffen nodig zoals vitamines en mineralen. Het is bijna onmogelijk om dagelijks alle voedingsstoffen binnen te krijgen via de voeding. Door te variëren in de voeding en dus dagelijks andere voedingsmiddelen te eten komen er veel meer verschillende voedingsmiddelen in het lichaam. Fruit bijvoorbeeld bevat niet allemaal dezelfde vitamines en mineralen en ook niet in de zelfde hoeveelheid. Zo bevat citrusfruit heel veel vitamine C en een banaan veel magnesium en kalium. Ook bij groenten is dat het geval. Het werkt het beste als u varieert in de verschillende kleuren groenten en fruit. Kies bijvoorbeeld de ene keer voor rood fruit en dan weer eens voor citrusfruit. En de ene dag voor bladgroenten, dan weer voor koolsoorten en dan weer eens voor bonen.

Variëren is niet alleen belangrijk om alle goede voedingsstoffen binnen te krijgen maar ook om juist niet teveel ongezonde stoffen binnen te krijgen.

Er zijn ook veel schadelijke stoffen en juist gezonde stoffen die nog niet ontdekt zijn. Door veel met voedsel te variëren krijg je die goede voedingsstoffen dan toch zo nu en dan binnen. En door niet dagelijks hetzelfde te eten stapelen de onontdekte en wel ontdekte schadelijke stoffen zich niet op in het lichaam.

Variatie is ook van belang om ervoor te zorgen dat een dieet niet saai wordt. Als u een streng dieet volgt met dagelijks crackers en rauwkost dan houdt u dat waarschijnlijk niet lang vol door de verveling. U vervalt dan snel in uw oude eetpatroon. En zoals u net heeft kunnen lezen is een eentonig dieet ook niet erg gezond. Bij De Blije Weegschaal werken we met de schijf van vijf. Hiermee kunt u dagelijks heerlijk variëren met lekkere en gezonde voeding. Want hoe meer variatie hoe beter!


Volgende week is er weer een nieuwe tip van de week.

Schijf van vijf | Voedingscentrum.nl

Nieuws en info


Reactie BGN op mysteryshoppers onderzoek Gezondgids.

BGN

PERSBERICHT: Woerden, 8 februari 2018.

Lees verder...

Aanmelden


Wilt u wekelijks de Tip van de week in uw mailbox ontvangen en op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes over afvallen?

Vul dan uw naam en e-mail adres in.

Uw naam



Uw e-mail adres


Herhaal uw adres




lijf lijf Als gediplomeerde gewichtsconsulent in Purmerend help ik u bij

afvallen

, ondergewicht, overgewicht,

gewichtsbeheersing

, gezonde en verantwoorde voeding zonder streng te lijnen of een streng dieet te volgen. Verder geef ik u vele afslank tips
lijf en tips voor als u wilt aankomen.